Friday, 1 June 2012

Air Mata Taubat Nabi Adam a.s


Tahukah anda semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt. Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip.
Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, “Sedap sungguh air ini.” Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis.
Kayu Manis dan Bunga Cengkih
Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud, “Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu.”
Bunga Cengkih
  
Pokok Kayu Manis
Pokok Bunga Cengkih














Nota:

Saya di fahamkan Kisah ini bersumber dari kitab kuning ( kitab jawi klasik) yang berjudul “ Jam`ul Fawaaid”, muka surat 255 , cetakan matba`ah Bin Halabi, Patani, Thailand.Pengarangnya iaitu Al marhum Syeikh Daud Al Fatani. Wallahu’alm.

SUMBER; http://fitrahislami.wordpress.com/2011/06/10/air-mata-taubat-nabi-adam-a-s/

Tuesday, 29 May 2012

~IMAN SEMUT~


 Di zaman Nabi Allah Sulaiman a.s. berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu;lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untukku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut,berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, diangkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi tinggal semut di dalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa."

Itulah Iman Semut :)

Saturday, 26 May 2012

Tujuh Kalimat Yang Harus Dibiasakan.





1. بِــــــــــسْمِ الَّلهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـم

Bismillahirrohmanirrohiim.
Setiap hendak melakukan sesuatu.

2. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْـعَالَمِيْـن

Alhamdulillahirobbil'alamiin.
Setiap habis melakukan sesuatu.

3. اَسْتَغْفِرُاللَهَ الْعَظِيْمِ

Astagfirullahal'adziim.
Jika melakukan sesuatu yg buruk.

4. اِنْشَاءَ اللَّه

Insya Allah.
Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yang akan datang.

5. لاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَاِلاَّبِاللَّه

Laa hawlawalaa quwwata illabiillah.
Bila tidak bisa melakukan sesuatu yang agak berat/melihat hal yang buruk.

6. اِنَّالِلَه وَاِنَّااِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ

Inna lillahi waainnaa ilayhi rooji'un.
Jika melihat/menghadapi musibah.

7. لاَاِلَهَ اِلاَّاللَه مُحَمَّدَالرَّسُوْلُ اللَه

Laa ilaha ilaallah Muhammadarrosuwlullah
Bacalah siang & malam sebanyaknya

Batu Dosa


Dua orang pemuda yg telah melakukan dosa pergi menemui seorang tua yg dianggap alim untuk menyatakan dosa2 yg telah mereka lakukan & meminta nasihat...


"Kami telah melakukan suatu dosa &perasaan kami terganggu..apakah yg harus kami lakukan sekarang?"


"Katakanlah wahai anak2 ku,apakah dosa yg telah kamu lakukan?"


Pemuda pertama berkata "Saya telah melakukan dosa yg amat berat & menyesalinya.Saya telah berhenti melakukannya."


Pemuda kedua pula berkata..."Saya telah melakukan dosa ringan,jadi saya tidak begitu khuatir..."

"Baik..sekarang wahai anak2 bawalah padaku batu bg setiap dosa yg telah kamu lakukan dulu"


Pemuda pertama kembali selang beberapa ketika kemudian dengan membawa sekarung guni penuh dengan batu2 besar manakala pemuda kedua tiba tidak berapa lama selepas itu gn membawa karung guni berisi batu2 kecil.


Lelaki tua itu pun berkata,"Sekarang kamu pergi & pulangkan semula batu2 ini ke tempat asal yg kamu menemuinya tadi dengan tepat."


Pemuda pertama mengangkat batu besar itu & memikulnya kembali ke tempat dimana dia mengambil batu itu tadi.Manakala pemuda kedua gagal mengingati keseluruhan tepat dia mengambil batu2 kecil tadi,maka  dia gagal memulangkan batu2 itu & berputus asa.


"Ini adalah 1 perkara mustahil," bisik pemuda itu.


"Dosa ini seperti batu tadi"kata lelaki tua tadi dgn lembut"Jika kamu melakukan dosa besar hal ini sama seperti batu besar dlm hati kamu,jika kamu menyesal,memohon keampunan Allah dgn iklas,melakukan taubat bersungguh2 & tidak mengulanginya nescaya Allah akan mengampunkan dosa itu..""tetapi jika kamu melakukan dosa kecil & tahu ia salah,namun ia membekukan hatinya dari rasa menyesal maka ia tetap pendosa.Seumpama batu2 kecil tadi,dia sulit membuang batu2 itu ke tempatnya & terus membawa seumur hidup."


"Maka ketahuilah anakku"Nasihat org tua itu,"adalah sama untuk menolak dosa2 kecil seperti menolak dosa2 besar..!!"

Sunday, 22 April 2012

Kisah Rumput dan Cinta


Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini:
Pelajar: Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang? Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?
Cikgu: Oh, awak nak tahu ke? Emmm…baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye…mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.
Pelajar: Baiklah…apa yang saya harus buat?
Cikgu: Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.
Pelajar: Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.
Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.
Pelajar: Mana rumput yang cikgu suruh petik?
Pelajar: Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.
Cikgu: Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.

Saturday, 31 March 2012

Disebalik sebotol coke~


bile tertEngok nic nie tuk pndangan pertaMe aku da nmpak ianye adelh pic org yg sdg sujud kn? siape bleh sangkal??pic nie mmg perli cre kite(*org islam) smbahyang kn? siap ade imam lg..=..="




ape2pn..mEng'iklan'kn produk dgn mEmpersEndekn care solat umat Islam bkn care yg elok..hmmm..mesej yg nk disampaikan dlm iklan nie kuraNg jelas..ape yg sebenarnye diorg nk smpaikan?? "Belilah Coke" atau "Marilah Bersolat"~ aku ase xwajar sgt diorg bt mcm nie..terdesak sgt ke nk jual produk smpai terpakse hiNe cre Islam solat?cam pape tah..

bile aku pndag lame2,aku fikir2..org yg cetuskn idea pic nie bkn nk mgajak kite bli coke,jauh skali nk kempen ajak bersolat..tp nk ckp yg Islam tu mudah uNtuk diperEndah kn..dari pasaraye bEsar,sampai ke kedai ruNcit kt kg aku nie..semue jual coke..coke dimane2,dri dulu smpai hrini..coke mmg laku..







tapi,aku nk nasihatkn korang..toksah la miNum coke..org yahudi mane minum coke n pepsi sebb diorg tau ape kndungn ramuan tuk buat coke nih,since jew agame keturuNan,diorg xnk ler mandul~..dalam coke nie ade bahan yg mampu retard reproduction organ lelaki n pmpuan..bile pnghasilan sperm n ovum org islam lemah,cam ne nk lahirkn pewaris agame??nie lah motif utame org israel,nak hapuskan keturuNan Islam!!


cer koraNg bce fakta kt bwh**aku ambil kt blog org(kredit tu pnulis asal fakta:))..fakta yg tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.
kt kebanyakn negeri di US , kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke tuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, diorg guNe x?? koRang yg kt umah,try out la eksperiMen nie..

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/ melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!
Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.
Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!

10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah

Perhatikan perkataan 'coca-cola'. cer ambik satu botol coke dan koyakkan pembalut plastik dan lepas itu terbalik kan. Kita akan dapat lihat tulisan nya akan menjadi '' La' Muhammad La' Makkah ''. yang bermasud TIADA MUHAMMAD, TIADA MAKKAH.

therefore,untuk kemakmuran umat Islam & untuk kesihatan & untuk tak support jewish companies,xyah la kite bli coke..hehe:)#bukan kerana kesihatan sahaja malah untuk agama kita..^.^

c
redit to penulis blog ape tah..lupe la..sory~

Encik Lalat





قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي شَرَابِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ ثُمَّ لِيَنْزِعْهُ فَإِنَّ فِي إِحْدَى جَنَاحَيْهِ دَاءً وَالْأُخْرَى شِفَاءً

(صحيح البخاري)




Sabda Rasulullah saw :

“Jika jatuh seekor lalat pada minuman kalian maka benamkanlah, lalu keluarkan, sungguh disalah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sebelah sayap lainnya kesembuhan” (Shahih Bukhari)



kebetulan mase blogwalking aku terbace hadis nie..its remind aku cerite 'Diet Rasullah' kt tb3..aku ingt lgi yg ustad tu kate,if lalat jatuh dlm air kite..just celupkan lalat tu dalam air,buangkn lalat n air tu selamat tuk diminum:)..betape islam itu mgajar untuk tidak membazir..

tp koRang mesti geli jugak kn??? umum tahu yg lalat ni mmg seraNgge yg pngotor disebabkn cre hidup lalat yg suke mngunjungi tong2 smpah n dok kerumun sise2 mknn..n lalat sememangnyer pOpuler dgn pnyakit bawaannyer mcm Demam Kepialu,Radang Mata,Polio,Cirit-Birit,Batuk Kering,Cacing parasit,Penyakit Rejan,Berak Berdarah,Taun dan banyak lagi~~


mmg aku ingt ustad tu kate sebelah sayap lalat bawak kuman jahat..sebelah lgi bawak bacteria baik,which is sebelah syap bawak racun n sebelah sayap bawak peNawar..sbb tu bile kite celupkan lalat dlm air,air tu jd neutral bile syap yg bwak bacteria baik dicelupkn dalam air setelah syap yg bwk kuman xelok tu tercelup kt dlm air minuman..




dihari yg same aku blogwalking di blog yg lain..penulis tu selitkan jugak rumusan hadis nie **hdis yg same mcm yg aku cut n paste kt atas
"Secara dasarnya, hadis ini memperkenalkan konsep vektor di dalam penyebaran penyakit. Vektor ialah haiwan dan serangga tertentu, contohnya lalat, yang membawa kuman-kuman kepada makhluk yang lain, contohnya manusia. Di dalam konteks lalat, konsep vektor ini hanya baru difahami pada abad kesembilan belas sedangkan Nabi Muhammad menyebutkan tentangnya pada abad ketujuh lagi. Berhubung dengan konsep lalat mengandungi penawar, ia hanya difahami pada abad kedua puluh. Pada Perang Dunia Pertama lalat di peringkat larva digunakan untuk merawat luka-luka oleh pakar-pakar bedah."



bile aku pk2..mmg lalat bwk pnyakit,tp die bwk penawar jugak..mlm td kebetulan mmg aku tgok cite "Panorama" kt tb1 pasal ank lalat yg diorg letak kt luke pesakit diabetis..Ya Allah..xsanggup aku nk tgok.meremik cam ulat sampah..trus taubat,xnk minum minuman manis da..takooOT! tp mmg terbukti ank2 lalat tu ley smbuhkn luke tu bile doktor 'celup'kn larva2 tu dlm luke pesakit .Hebatnye baby lalat ^.^




Maka dengan itu haruslah kita sebagai manusia bersyukur dah bertasbih di atas Kebesaran Allah. Sesungguhnya Dia tidak mencipta sesuatu itu dengan sia-sia. Hatta seekor lalat yang dipandang jijik oleh kebanyakkan manusia.







credit sikit to penulis : www.tercipta.blogspot.com :)

Sunday, 5 February 2012

Rasulullah

♥ Aku melihat cahaya dari lidahnya.

♥ Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.

♥ Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.

♥ Rasulullah umpama matahari yang bersinar.

♥ Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.

♥ Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama.

♥ Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.

♥ Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.

♥ Wajahnya seperti bulan purnama.

♥ Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah ditengahnya.

♥ Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.

♥ Mata baginda hitam,dengan bulu mata yang panjang.

♥ Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.

♥ Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.

♥ Mulut baginda sederhana luas dan cantik.

♥ Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.

♥ Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.

♥ Janggutnya penuh dan tebal menawan.

♥ Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.

♥ Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.

♥ Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.

♥ Rambutnya sedikit ikal.

♥ Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.

♥ Rambutnya terbelah di tengah.

♥ Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.

♥ Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.Seimbang antara kedua bahunya.

♥ Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.

♥ Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.

♥ Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. Kakinya berisi tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.

♥ Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.

♥ Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.

♥ Warna putihnya lebih banyak.

♥ Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.

♥ Warna kulitnya putih tapi sihat.

♥ Kulitnya putih lagi bercahaya.

♥ Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.

♥ Badannya tidak gemuk.

<3Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.

♥ Perutnya tidak buncit.

♥ Badannya cenderung kepada tinggi,semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

Saturday, 4 February 2012

24 peringatan bt wanita

بسم الله الرحمن الرحيم
  • 1.Urusan pertama yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).
  • 2.Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).
  • 3.Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.
  • 4.Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w., “Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.”
  • 5.Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).
  • 6.Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, “Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Bukankah kamu dapat melihatnya.”


  • 7.Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.
  • 8.Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.
  • 9.Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa.
  • 10.Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.
  • 11.Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.
  • 12.Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.
  • 13.Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.
  • 14.Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.
  • 15.Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya.
  • 16.“Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita.” Rasulullah s.a.w. ditanyai, “Mengapa demikian Ya Rasulullah?” Jawab Rasulullah s.a.w. “Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup.”
  • 17.“Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?” Jawab Nabi s.a.w. “Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya.”
  • 18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.
  • 19.“Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api.” Hazrat Aishah bertanya, “Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?” Jawab Rasulullah s.a.w.:
  • Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.
  • Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)
  • Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya: Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.)
  • Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya: Bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)
  • Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.
  • 20.Dari Ali bin Abi Talib r.a.: Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:”
  1. Orang yang gemuk tapi kurus
  2. Orang yang berpakaian tetapi telanjang
  3. Orang yang alim tapi jahil
  • Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.
  • Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.
  • Orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.
  • 21.Asma’ binti Karizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, “Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung).
Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.
  • 22.Pesanan Luqman kepada anaknya, “Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu:”
  • Apabila engkau sedang solat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik fikiran mu.
  • Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu.
  • Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu.
  • Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu.
  • Ingat kepada Allah SWT
  • Lupakan budi baik mu pada orang lain.
  • Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu.
  • Ingat kepada mati.
  • 23.Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah:
  • Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya.
  • Keluar rumah tanpa izin suami sama ada ketika suami ada di rumah atau pun tidak.
  • Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain.Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar.
  • Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya.
  • Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk.
  • Memasam muka ketika berhadapan dengan suami.
  • Minta talak.
  • Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.
  • Menyakiti hati suami sama ada dengan perkataan atau perbuatan.
  • Meninggalkan tempat tidur tanpa izin.
  • Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya.
  • 24.Wajib bagi wanita:
  • Mengekalkan malu pada suaminya.
  • Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan.
  • Mengikut kata-kata dan suruhannya.
  • Dengar dan diam ketika suami berkata-kata.
  • Berdiri menyambut kedatangannya.
  • Berdiri menghantar pemergiannya.
  • Hadir bersamanya ketika masuk tidur.
  • Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya.
  • Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya.
  • Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya.
  • Tiada khianat ketika tiada suaminya.
  • Memuliakan keluarga suaminya.
  • Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga.
  • Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.


    credit to : hufazsolehah.blogspot :)